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17 July 2019

Maxim Kantor and the Convolution of the Times

Prof. Dr. Gianluca Cuozzo (Università degli Studi di Torino)

My brief talk focuses on eschatology in Maxim Kantor. The image in question, the Jüngstes Gericht, bears a whole host of meanings, in which the pictorial allegory becomes a grandiose parody of the Comédie humaine. In the image, the Benjaminian “past charged with the time of now”, i. e. the Jetztzeit, turns into space, to the point that the temporal becoming solidifies into an image. This topographic concentration of the becoming unlocks strange phenomena, in which opposites end up coinciding. Even subject and object, work of art and viewer, end up trading places. Before the picture, we are therefore observers of our very selves, at the same time within and without the picture frame. This might be considered as a representation of human folly, human thoughtlessness and short-sightedness before the imminent ecological catastrophe. Though ironic and subtle, the allusion calls into question everything the viewers measure themselves by. Above all, the idea the subtleties of our culture might save us from the impending crisis.

Maxim Kantor et la convolution des temps

Mon bref exposé porte sur l’eschatologie chez Maxim Kantor. L’image en question, Le Jugement dernier, porte en elle toute une série de significations, où l’allégorie picturale devient une parodie grandiose de la Comédie humaine. Dans l’image, ce que W.Benjamin désigne comme le « passé chargé du temps présent », c’est-à-dire la Jetztzeit, se transforme en espace, au point que le temporel se solidifie en image. Cette concentration topographique du devenir débloque des phénomènes étranges, dans lesquels les opposés finissent par coïncider. Même le sujet et l’objet, l’œuvre d’art et le spectateur, finissent par échanger leurs places. Devant l’image, nous sommes donc observateurs de nous-mêmes, à la fois à l’intérieur et à l’extérieur du cadre. Cela pourrait être considéré comme une représentation de la folie humaine, de l’insouciance et de la myopie de l’homme avant la catastrophe écologique imminente. Bien qu’ironique et subtile, l’allusion remet en question tout ce à quoi le spectateur se mesure lui-même. Surtout, l’idée que les subtilités de notre culture pourraient nous sauver de la crise imminente.

Gianluca Cuozzo, Prof. Dr., Full professor of Theoretical Philosophy, Head of the Department of Philosophy and Educational Sciences at the University of Turin, Italy; Founder and current President of the Italian Nicholas of Cusa Society. – Co-editor in chief of Filosofia, Member of several scientific boards (e. g., Coincidentia, Mitteilungen und Forschungsbeiträge der Cusanus-Gesellschaft). – Raffigurare l’invisibile. Cusano e l’arte del tempo, Milano-Udine, Mimesis, 2012 (partially translated in Portuguese, French, and German); Dentro l’immagine. Natura, arte e prospettiva in Leonardo da Vinci, Bologna, il Mulino, 2013 (Spanish translation to be published).

 
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