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17 July 2019

Maxim Kantor’s Contribution to Eschatology

Prof. Dr. Jean Ehret (LSRS)

Hasn’t the image of a righteous God poisoned the lives of generations of Christians, haven’t the threats of hell tried too hard to make up for the clergy’s loss of authority? How could then the subject of the Last Judgment really interest anyone today? In theology, often concerned with internal questions, eschatology, the part of dogmatic theology dealing with the last ends, can be considered as a poor cousin, if we prescind from a few publications (J. Ratzinger, H. U. von Balthasar). And now Maxim Kantor produces a large format under the title The Last Judgment, reviving a long tradition of theology (Thomas Aquinas), literature (Dante), and painting (e. g. Bosch). He rereads it, re-appropriates it, recreates it and presents this ultimate reality of divine judgment in a confusing way. In more than one sense, this painting is like a meteorite hitting the world. It is fully integrated into the work of Kantor, a virulent critic of a world that is being lost and is being reminded of its Christian and humanist sources and roots. Does this work want, can it, or should it even challenge theology? Under what conditions can it do so and what could its contribution to eschatology be?

L’apport de Maxim Kantor à l’eschatologie

L’image d’un Dieu justicier n’a-t-elle pas empoisonné la vie de générations de chrétiens, les menaces de l’enfer n’ont-elles par trop cherché à suppléer à une perte d’autorité du clergé pour que le sujet du jugement dernier puisse réellement intéresser quelqu’un aujourd’hui ? En théologie, souvent préoccupée de questions internes, l’eschatologie, cette partie de la dogmatique qui traite des fins dernières, est un parent pauvre si l’on fait abstraction de quelques publications (J. Ratzinger, H. U. von Balthasar). Et voilà qu’un Maxim Kantor produit un grand-format au titre Le jugement dernier, renouant avec une longue tradition théologique (Thomas d’Aquin), littéraire (Dante) et picturale (p. ex. Bosch).

Il la relit, se la réapproprie, la recrée et présente ainsi cette réalité ultime du jugement divin d’une façon déroutante. Sous plus d’un aspect ce tableau fait l’effet d’une météorite venant frapper le monde. Il s’intègre pleinement dans l’œuvre de Kantor, virulente critique d’un monde qui se perd et qui se voit rappeler ses sources et racines chrétiennes et humanistes. Cette œuvre veut-elle, peut-elle, voire doit-elle interpeller la théologie ? À quelles conditions peut-elle le faire et quel pourrait donc être son apport à l’eschatologie ?

Jean Ehret, Prof., Ph.D, Ph.D., Director of the Luxembourg School of Religion & Society, Professor of Theology and Spirituality. Member of the “Section des Sciences morales et politiques” of the Institut Grand-Ducal.

Last publications: Jean Ehret, Geistig = geistlich = göttlich? Elemente einer spirituellen und theologischen Kriteriologie, in: Id. (ed.), Die geistige & geistliche Macht der Musik. Interdisziplinäre und ökumenische Perspektiven. The Mental & Spiritual Power of Music. Interdisciplinary and Ecumenical Perspectives, Weikersheim, Margraf und Morra, (to be published in 2019); Jean Ehret, Warum Kunst nicht nur Sinn macht. Zur Ästhetik von Marc-Mathieu Münch und Hans Ulrich Gumbrecht, in: Damien Sagrillo (ed.), |Musik, musikalische Bildung und musikalische Überlieferung. Music, Music Education and Musical Heritage. Festschrift zum 65. Geburtstag von Friedhelm Brusniak, Weikersheim, Margraf und Morra, 2017, p. 81-92.

 
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