En partant de l’hypothèse méthodologique sur la sécularisation triomphante, le projet de recherche Ars Bene Credendi repense la vocation de la réflexion théologique. Car la « sécularisation » n’implique nullement la disparition du croire. Tout au contraire, le processus de sécularisation va de pair avec une dissémination aveugle de différents types de rapport croyant que l’homme entretient au monde, à l’histoire et à l’entourage socio-culturel. Or, ceci exige de la transformation de la théologie aussi bien en critique du croire qu’en herméneutique, source de sens pour un croire qui fasse du bien.
Porté par l’Université de Tübingen, l’Université de Potsdam et la LSRS, ce projet international édite, commente et étudie l’œuvre complète d’Élie Wiesel dans ses quatre parties (autobiographique, littéraire, biblique – talmudique – hassidique et essayistique), dans une perspective interdisciplinaire et interreligieuse en langue allemande. La partie littéraire est prise en charge à la LSRS par le Prof. Jean Ehret et le Dr Julien Jeusette.
This research project (2022-2025) consists in analyzing the concept of the limit from different perspectives (political, moral, ecological). The hypothesis I intend to develop is that through the concept of the limit it is possible both to identify morally illegitimate behavior from a systemic (i.e., ecological) point of view, and to propose, in a critical and normative framework, a different relationship towards the world and nature. The project involves both the analysis of concrete cases and the study of philosophical perspectives that have most fruitfully addressed the question of the limit.
Research project on the Transition from the Late Bronze Age to the Iron Age in the Jordan Valley and Transjordan: Can “Sea Peoples” be detected in the material evidence at various excavation sites (especially Tell Ziraʻa and comparable sites in the Jordan Valley). And if so, how?
Maxim Kantor is the “artist in residence” at the LSRS (2019-2023). Born in Russia, Kantor is a dissident artist who considers himself a Christian humanist. Concerning art, he writes: “[…] in days of trouble, when it is necessary to concentrate faith and gather the will – on such days art wakes up. Art was created to protect; to become a support for a tired will; to help [us] not to be afraid of trouble. Art asserts the law of harmony – and harmony is, first of all, justice. Art gives genuine names to things, and discards false names that have been assigned to things by mistake. Art exists to clarify the world, which evil seeks to obscure. Strictly speaking, art is a concentrated resistance to non-existence.” At the LSRS, Kantor created 14 paintings for the chapel of the Centre Jean XXIII, titled “The Chapel of the Resurrection.”
Ce séminaire de recherche s’intéresse à la relation entre la (les) mode(s) vestimentaire(s) et la religion, entendue comme système de croyances et de traditions religieuses. Il se donne pour objectif d’explorer un nouveau champ de recherche dans la littérature scientifique englobant la mode, les vêtements et la philosophie du style.